برنامه نویسی و طراحی وب

وب چیست ؟

وب (Web) اصطلاحی رایج برای عبارت «World Wide Web» به معنی «تارنمای جهان‌گستر» و مخفف آن «WWW» است. به بیان ساده، وب بخشی از اینترنت محسوب می‌شود که وب سایت‌ها و صفحات متنی (و گرافیکی) را در بر می‌گیرد. تارنمای جهان‌گستر در سال ۱۳۶۸ شمسی (۱۹۸۹ میلادی) توسط تیم برنرزلی (Tim Berners-Lee) در موسسه تحقیقاتی CERN واقع در شهر ژنو (Geneva) و کشور سوئیس اختراع شد. آقای تیم برنرزلی یک زبان نشانه‌گذاری جدید ایجاد کرد که همان HTML است.

برنامه نویسی وب چیست ؟

می‌دانیم که برنامه نویسی چیست و می‌دانیم که برنامه نویسی کاربردهای گوناگونی دارد که یکی از آن‌ها برنامه نویسی وب است. اما برنامه نویسی وب چیست؟ در پاسخ به سوال «برنامه نویسی وب چیست» به زبان ساده باید گفت، «برنامه نویسی وب» (Web Programming) که به آن «توسعه وب» (Web Development) هم می‌گویند، شامل همه اقداماتی است که به واسطه انجام آن‌ها، قابلیت‌ها و عملکردهای (کارکردهای) مختلف یک وب سایت ایجاد می‌شوند.

برنامه نویس وب چه کسی است؟

یک برنامه نویس وب یا همان توسعه دهنده وب ، برنامه نویسی است که به طور مشخص با توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب سر و کار دارد. برنامه نویسان وب در سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک مشغول به کار می‌شوند. برخی از آن‌ها به صورت تمام وقت کار می‌کنند و برخی ممکن است به عنوان مشاور و به صورت مستقل با سازمان‌ها و شرکت‌ها همکاری داشته باشند. برنامه نویسی به صورت دورکار و خوداشتغالی (Freelance) نیز امروزه بسیار رایج است. یک برنامه نویس وب می‌تواند در عناوین شغلی برنامه‌نویس فرانت‌اند (سمت کلاینت) یا برنامه نویس بک‌اند (سمت سرور) فعالیت کند که هر یک نیازمند تسلط بر زبان‌ها و مهارت‌های متفاوتی هستند. به برنامه نویسی که با همه فناوری‌های وب در سمت کلاینت و سمت سرور آشنایی دارد و به آن‌ها مسلط است، برنامه نویس فول استک (Full-Stack Developer) گفته می‌شود. بسته به میزان گستردگی یک پروژه یا سازمان، برنامه نویسان وب ممکن است با سایر افراد با عناوین شغلی مختلف مثل تولید کننده محتوا، مشاور بازاریابی،‌ مدیر پروژه، معمار نرم‌افزار و سایر موارد همکاری داشته باشد.

برنامه نویسی وب شامل چه بخش‌هایی است ؟

به طور کلی، برنامه نویسی وب را می‌توان در دو دسته برنامه نویسی وب سمت کلاینت (فرانت‌اند) و برنامه نویسی سمت سرور (بک‌اند) جای داد. پیچیدگی پروژه‌های برنامه نویسی وب متفاوت است و بسته به میزان پیچیدگی هر پروژه، ممکن است مراحل و کارهایی که انجام می‌شوند متفاوت باشد. به ساخت یک صفحه وب متنی ساده که تنها از HTML در آن استفاده شده است، برنامه نویسی وب گفته می‌شود. همچنین، توسعه یک وب اپلیکیشن تجاری مثل Gmail را هم برنامه نویسی وب یا همان توسعه وب می‌نامند. اما به طور کلی می‌توان اجزا و بخش‌های مختلف در ساخت یک وب سایت یا وب اپلیکیشن تجاری را به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

مهندسی وب (Web Engineering)
طراحی وب (Web Design)
توسعه محتوا در وب (Web Content Development)
ارتباط با کلاینت (Client Liasion)
اسکریپت‌نویسی و برنامه‌نویسی سمت کلاینت (Front End) و سمت سرور (Back End)
پیکربندی وب سرور (Web Server)
پیکربندی‌های امنیتی شبکه (Network Security)
توسعه تجارت الکترونیک (E-Commerce Development)

جمع‌بندی

با توجه به اهمیت روزافزون وب و کاربردهای گسترده آن در بازار کار و زندگی روزمره، در این مقاله به سوال برنامه نویسی وب چیست و تمام مباحث پیرامون آن پرداخته شد. از جمله موضوعاتی که در این مقاله شرح داده شدند، می‌توان به چیستی وب و چگونگی شکل‌گیری آن، کیستی برنامه نویس وب، تفاوت برنامه نویس وب با طراح وب، بخش‌های مختلف برنامه نویسی وب، فرانت‌اند، بک‌اند و فناوری‌های به کار گرفته شده در هر یک و سایر موارد اشاره کرد. اموزشگاه پدیده برتر یک دوره عالی برای جوانان و نوجوانان علاقه مند امادخ کرده است . جهت اطلاعات بیشتر میتوانید تماس بگیرید یا حضوری مراجعه کنید.

به اشتراک بگذارید:

Share on email
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
۳ دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سایر مطالب پیشنهادی:
آموزش
کلثوم رضائی

برنامه نویسی و طراحی وب

وب چیست ؟ وب (Web) اصطلاحی رایج برای عبارت «World Wide Web» به معنی «تارنمای جهان‌گستر» و مخفف آن «WWW» است. به بیان ساده، وب